Ο γύρος του κόσμου, σε ογδόντα σελίδες!










Ατομικά ή οργανωμένα, δίκλινα ή τρίκλινα κόμικ, για όλους!


Κάθε χρόνο, με το που μπαίνει ο Ιούλιος, αρχίζουν για τους περισσότερους από εμάς τα υπαρξιακά δράματα. Ποιός είμαι, πού πάω, γιατί δουλεύω υπερωρίες αφού δεν τις πληρώνομαι, υπάρχει ζωή μετά τις διακοπές και, κυρίως, είχα καθόλου ζωή πριν από τις διακοπές;
Δεν ήμουν ποτέ άνθρωπος των διακοπών. Είμαι υπέρ των ταξιδιών, της μετακίνησης. Δεν εννοώ τη ζωή μου ως διάλειμμα αλλά ως συνέχεια.
Ο χρόνος είναι πάντα δικός μας. Το ότι τον εκχωρούμε ως “εργασία” σε άλλους, δεν τον κάνει λιγότερο δικό μας. Εξάλλου, είναι και η μοναδική περιουσία που έχουμε. Φέτος, για πρώτη φορά, η Ελλάδα παρακολουθεί τις διεθνείς εξελίξεις, έστω και με οδυνηρό τρόπο. Ασφαλιστικό, εργασιακές αλλαγές, μειώσεις μισθών, απολύσεις.
Πολλοί από εμάς, σύντομα, θα γίνουμε ακόμη πλουσιότεροι – σε χρόνο.
Ας τον αξιοποιήσουμε και ας μετακινηθούμε επιτέλους. Λίγο πιο πέρα και σε όλα. Είμαι υπέρ της μετακίνησης, από μία θέση σε άλλη, της οπτικής μας στα πράγματα, της στάσης μας, των απόψεων, των τόπων. Αυτό τον Ιούλιο κάτι μου λέει ότι τόσο το φεγγάρι όσο και η κόλαση θα είναι εξίσου δημοφιλείς ώς τόποι προορισμού.

Εγώ, έχω για εσάς μοναδικά πακέτα από 6.95 ευρώ, για όλο τον κόσμο, σε κόμικ!

Δεν έχει σημασία αν είναι φρέσκα ή παλιά. Οι ήρωες τους είναι σαν τους φίλους που συναντάς κάθε χρόνο στο εξοχικό, στο νησί, στην ιδιαίτερη πατρίδα. Μπορεί να έχεις να τους δεις ένα χρόνο αλλά όταν τους συναντήσεις, είναι σαν να μην πέρασε μια μέρα.
Τελικά, ο χρόνος είναι μια πολύ περίεργη υπόθεση ακόμη και στα κόμικ. Στο τοπ των προσφορών του ταξιδιωτικού γραφείου της bookpress είναι οι εξωτικοί προορισμοί που καλύπτουν και τους πιο απαιτητικούς της δράσης και του καυτού, καλοκαιρινού ήλιου το απομεσήμερο.

Πείτε αντίο στις άνυδρες Κυκλάδες, στα υπερτιμημένα δωμάτια με το σουηδικό κρεβάτι φοιτητικού τύπου και απολαύστε τη σκιά του βιβλίου του Reinhard Kleist, “Αβάνα, Ένα ταξίδι στην Κούβα “.
Μακριά από στερεότυπα πολιτικού ή τουριστικού τύπου, τα σκίτσα του δημιουργού αποτελούν σημειώσεις και πρώτες σκέψεις πάνω σε θέματα που κατά καιρούς έχουν απασχολήσει πολύ περισσότερο κόσμο, εκτός από Κουβανούς. Η Αβάνα ξεδιπλώνεται μέσα απο την καθημερινότητα της ζωής στους δρόμους, στις πλατείες, στα μνημεία και στο εσωτερικό των σπιτιών της. Οι γήινοι τόνοι που εμμένουν σε όλο το άλμπουμ δίνουν τον τόνο μιας πόλης σε παρακμή, παραδoμένη στο φως, στη μουσική και στους λαικούς της ήρωες. Το υλικό αυτού του βιβλίου αποτέλεσε αναγνωριστική έρευνα για τη βιογραφία του Φιντέλ Κάστρο, που ο Reinhard Kleist, εξέδωσε πρόσφατα.

Επόμενος προορισμός, Παλαιστίνη. Όσοι ονειρευόσασταν προσκύνημα στο Πατριαρχείο και αναμνηστικά θυμιάματα από την Καιόμενη Βάτο, καλύτερα να ζητήσετε τα λεφτά σας πίσω και όχι το ομώνυμο πολυβραβευμένο βιβλίο του Joe Sacco. Πρόκειται για ανταποκρίσεις από την παλαιστινιακή Ιντιφάντα που συνδυάζουν την τεχνική του επιτόπιου ρεπορτάζ με την αφηγηματικότητα του σκίτσου. Δεν πρόκειται για μια επιτόπια και αυτόματη καταγραφή γεγονότων και καταστάσεων αλλά για οργανωμένο και δομημένο βιβλίο, που δημιουργήθηκε μετά την επιστροφή του καλλιτέχνη στις Ηνωμένες Πολιτείες. Τραγικά επίκαιρο για ένα πρόβλημα που ακόμη και σήμερα παραμένει τραγικά άλυτο.
Λογικά θα πρέπει να το έχετε ήδη καταλάβει ότι τα βιβλία αυτά δεν είναι ταξιδιωτικοί, εικονογραφημένοι οδηγοί, με την κλασσική έννοια του όρου. Οι πόλεις που σκιαγραφούνται με τόση λεπτομέρεια σε αυτά δεν είναι παρά το σκηνικό για τις ιστορίες που περιγράφουν. Ή, ακόμη καλύτερα, οι ίδιες οι ιστορίες είναι μια καλή ευκαιρία για να ανακαλύψουμε εκ νέου και από διαφορετική οπτική, τον τόπο που τις περικλείουν.

Τί άλλο είναι ένας τόπος όμως παρά οι άνθρωποι και οι ιστορίες τους; Καμιά άλλη πόλη στον κόσμο δεν έχει ταυτιστεί τόσο πολύ, με έναν και μόνο άνθρωπο, όσο η Βενετία με τον Κόρτο Μαλτέζε. Καμιά άλλη πόλη δεν έχει επίσης ταυτιστεί τόσο πολύ, στο συλλογικό ασυνείδητο, με το όνειρο κι έτσι μοιάζει απόλυτα φυσικό που ο πιο χαρακτηριστικός της εκπρόσωπος είναι εξίσου ονειρικός και… χάρτινος, αποκύημα της φαντασίας του ιταλού Hugo Pratt. Ιταλοί φασίστες, θεοσοφιστές και μασόνοι περπατούν με την πλάτη στον τοίχο, στο, κατά τον Ναπολέοντα, “ωραιότερο σαλόνι της Ευρώπης”, που δεν είναι άλλο από την πλατεία του Αγίου Μάρκου. Το μίτο για την έξοδο τόσο από τα σκοτεινά, στενά σοκάκια της Γαληνοτάτης όσο και από το μυστήριο του “Fable de Venise “, κρατά ο αινιγματικά εσωστρεφής Κόρτο. Κυκλοφορεί στα αγγλικά, στα γαλλικά, στα ιταλικά και στα ελληνικά ως “Βενετσιάνικο παραμύθι”, από τη Μαμούθκομιξ. Όποια έκδοση και αν προτιμήσετε, θα μιλήσει στη γλώσσα σας! Αν δεν καταφέρει να σας “ταξιδέψει” ένας τυχοδιώκτης ναυτικός, τότε, μάλλον, κανείς άλλος δεν το μπορεί!

Η Ντίσνευλαντ των απανταχού κομιξόφιλων είναι το “ Ραντεβού στο Παρίσι “ και πιστέψτε με, όταν σε περιμένει ένα βιβλίο του Enki Bilal, είναι αγένεια να το κάνεις να περιμένει! Τελευταίο άλμπουμ της τριλογίας του γεννημένου στην πρώην Γουγκοσλαβία δημιουργού, που ξεχωρίζει με το πολύ προσωπικό στυλ γραφής του.
Σε αυτό το κόμικ τίποτα δεν θυμίζει το Παρίσι όπως το ξέρουμε. Ποταμόπλοια στο Σηκουάνα, σακούλες από ονομαστά πολυκαταστήματα, ακόμη και αυτός ο πύργος του Άιφελ, έχουνε πεταχτεί στον κάδο της λήθης και οι σελίδες του άλμπουμ έχουν καλυφθεί από το παγωμένο μπλε ενός ουρανού που ξημερώνει στις παρυφές της φαντασίας του Bilal. Η Ευρώπη μπορεί να είναι κλασσική αλλά είναι και η μόνη ήπειρος που μπορεί να επανεφεύρει τον εαυτό της, αν και όποτε θέλει.

Τέλος, ο μόνος τρόπος για να περάσω από την άλλη πλευρά του Ατλαντικού χωρίς να μπω σε αεροπλάνο είναι μέσα από της σελίδες του “New York. Life in the big city”, του Will Eisner. Οι αναμνήσεις του επαναπροσδιορίζουν τον τόπο, το χρόνο και κυρίως το γιατί και από πότε αυτή η πόλη έγινε μύθος. Ποιός, πού ή πότε είναι ερωτήματα που έχουν απαντηθεί πολύ πριν και από πολύ πιο ειδικούς σχετικά με το μέγεθος και την ταυτότητα του αμερικάνου δημιουργού και του έργου του.
Θα μπορούσα να συνεχίσω επ’ άπειρον αλλά κινδυνεύουμε να χαρακτηριστούμε “υπέρβαροι” από τον αρχισυντάκτη! Μη με πιέζετε, τα χέρια μου είναι δεμένα. Κι εγώ, απλή υπάλληλος είμαι, τη δουλειά μου κάνω, σε πόσα βιβλία νομίζετε ότι μπορώ, ταυτοχρόνως, να σας κλείσω θέσεις alle – retour ; Αυτό το καλοκαίρι Ίντερνετ, βιβλιοπωλεία, βιβλιοθήκες και book crossing υπόσχονται να μη σας στείλουν αδιάβαστους, πουθενά!

Αβάνα. Ένα ταξίδι στην Κούβα

Reinhard Kleist
Εκδόσεις Γνώση


Fable de Venice

Hugo Pratt
Εκδόσεις Casterman


Palestine

Joe Sacco

Εκδόσεις ΚΨΜ


Ραντεβού στο Παρίσι
Enki Bilal

Εκδόσεις Μαμουθκόμιξ

New York. Life in the big city

Will Eisner

Εκδόσεις W.W.Norton


( το κείμενο γράφτηκε τον Ιούνιο του 2010, αποκλειστικά για την bookpress )

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Art For Sale!

Ζωγραφίζουμε ό,τι βλέπουμε;

Ιστορίες #μέσααπότηβαλίτσα